Home/Diëten, Informatie/Dieet lage Glycemische index
  • Dieet Lage glycemische index

Dieet lage Glycemische index

Het effect van het dieet lage Glycemische index

De glycemische index geeft een getal aan om het effect van de consumptie van 50 gram voedsel op de glucosewaarden van het bloed te vergelijken met de reactie die 50 gram pure glucose veroorzaakt. Het effect op de bloedsuikers hangt voor een groot deel samen met het glucosegehalte van voedsel en ook met de snelheid waarin het voedsel wordt afgebroken en opgenomen in het bloed. Men spreek bij waarden boven de 70 van een hoge glycemische index en van een lage index bij een waarde onder de 55. De glycemische index werd in 1980 geïntroduceerd door David J. Jenkins. Hij onderzocht de reactie op voedsel om te beoordelen welke dieet het meest geschikt is voor diabetes type-II patiënten.

Glycemische index in studies uit 2014

Namens Health Canada publiceerden wetenschappers enkele jaren geleden hun evaluatie van het gebruik van glycemische index (GI). Mogelijk is het gebruik van de GI misleidend.

Wereldwijd wordt de norm aangenomen dat de bloedsuikerspiegels 2 uur na een maaltijd kleiner moet zijn dan 7,8 mmol glucose per liter. Een verstoorde glucosetolerantie kan een aanwijzing zijn voor pre-diabetes. De GI blijkt niet nuttig te zijn door een gebrek aan nauwkeurigheid. Volkoren is niet goed gedefinieerd, het hangt van het percentage vezels af.

Het zetmeelgehalte wordt bepaald door het totaal van water-, eiwit-, vet- en voedingsvezels af ​​te trekken van 100. Er wordt niet goed aangegeven hoeveel men van een product kan eten. Per persoon kan de reactie op de hoeveelheid geconsumeerd voedsel variëren. Je kan verwachten dat, hoe groter de hoeveelheid zetmeel diewordt geconsumeerd, hoe groter de toename van bloedglucose is. Een derde bezwaar is dat de voedingsadviezen gebaseerd op met het nationaal voedingsbeleid en richtlijnen verzadigd vet, vezels en vlees. invloed hebben. een dieet dat ‘vetarm’ of ‘vezelrijk’ speelt een rol in de gezondheid, Toch kan men in grote lijnen aan nemen dat de GI overeenkomt met het zetmeelghehalte van voedsel en dat men baat heeft bij een zetmeelarm dieet. Een punt dat benadrukt moet worden is dat een hoge zetmeelconsumptie en het gebruik van granen de darmflora ongunstig beïnvloedt. Niet naar voren wordt gebracht is het belang van de darmflora en afwimellitus.[2]

Tabel

Glycemische index
Cornflakes 85
Witbrood 72
Gierst, gekookt 71
Tafelsuiker 70
Witte rijst 70
Bruinbrood 65
Basmati, bruine rijst 60
Muesli 55
Zilvervliesrijst 50
Volkorenbrood 45
Bruine bonen 40
Havermout, gekookt 40
Zoete aardappel, geschild 35
Quinoa 35
Kikkererwten, linzen 30
Pruim, perzik 30
Kers 22
Pure chocolade ( 75%) 22
Tofoe 15
Knolselderij 15
Sla, Broccoli, Ui. Tomaat 10
Kool, Courgette, Aubergine 10

Neem bij vragen gerust contact met ons op.