Home/Informatie/Rauw of gekookt voedsel?

Rauw of gekookt voedsel?

Er zijn twee soorten voedsel: voedsel dat je niet moet koken, met name bladgroenten (aangezien anders het gehalte van foliumzuur daalt). Er zijn ook groenten waarvan studies laten zien dat er door het koken meer energie beschikbaar komt. Het blijkt dat het bereiden van voedsel een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van onze hersenen. Mensen hebben meer hersenneuronen dan andere primaten, gemiddeld ongeveer 86 miljard – dat is veel vergeleken met de 28 miljard van chimpansees. Onze hersenen verbruiken 20% van de energie.

Koken van voedsel

De wetenschapper Richard Wrangham, primatoloog van de Universiteit van Harvard, stelt dat de hersenen van Homo erectus zich meer dan 1.6 miljoen jaar geleden ontwikkelden. Ze ontwikkelden zich doordat men begon vlees en knolgewassen te roosteren, waardoor het voedsel beter werd geabsorbeerd en er meer calorieën vrijkwamen. Robert Martin uit Chicago legt die tijd later. Er worden bij opgravingen wel vuurhaarden gevonden die 800.000 jaar oud zijn. Door het koken of roosteren van voedsel hebben de hersenen 600.000 jaar geleden een grote groeispurt doorgemaakt. Loring Brace antropoloog aan de Universiteit van Michigan stelt dat het eerste duidelijke bewijs voor het koken van voedsel in een tijdperk ligt van ongeveer 250.000 jaar geleden

Rauwkost of koken?

Knollen kookt men, bladgroen eet je rauw want zo blijft foliumzuur intact. Bij allergieën moet je knolgroenten zoals wortels, selderie, pastinaak en bietjes koken. Er ontstaan minder allergische reacties wanneer deze groenten gekookt worden. Dus geen wortel- en bietensap. Groentesappen zijn geen goed idee wanneer je de vezels verwijdert. Dus als je zelf sap maakt moet je de vezels altijd weer toevoegen. Smoothies worden ook aanbevolen. Je kan ze maken met kokosmelk of yoghurt en voeg vooral bladgroenten en bessen en bijvoorbeeld komkommer of avocado toe.