Home/Diëten/Eten van vis is goed voor de darmflora
  • vis-eten-darmflora

Eten van vis is goed voor de darmflora

Het belang van het eten van vis

Nederlanders eten nog geen 70 gram vis per week. Dat is jammer, want het eten van vis is belangrijk voor de gezondheid. Vooral vette vis remt ontstekingen en draagt bij tot een goede darmflora. Een gezond dieet bestaat uit groenten, vetten en eiwitten. Dierlijke eiwitten vinden we met name in zuivel, kip, roodvlees en vis. Het eten van vis is gezonder dan het eten van rood vlees. Daarom is het zo opvallend dat maar weinig mensen in Nederland vis eten. Het Visbureau meldt dat Nederlanders thuis gemiddeld per persoon 3,5 kilogram vis, schaal- en schelpdieren per jaar eten. Dat is nog net geen 70 gram per week, en iets minder dan 300 gram per maand. In België eet men viermaal zoveel vis en in Italië achtmaal zoveel. In Japan eet men gemiddeld zelfs meer dan 1 kilo vis per week. Dat is 14 maal zo veel als de Nederlander. Dat is opmerkelijk, want de Nederlander heeft veel vaker een overgewicht van 20 kg. De Japanner heeft dat niet.

Waarom eten Nederlanders zo weinig vis?

Er zijn een aantal redenen waarom Nederlanders zo weinig vis eten. Veel mensen weten niet hoe ze vis klaarmaken en sommigen vinden vis te duur of zijn bang voor de hoeveelheid kwik die mogelijk in de vis zit. Maar die bezwaren zijn onterecht. Er zijn vissoorten die je niet hoeft klaar te maken. Die kun je na aankoop direct eten. Dat zijn bijvoorbeeld haring, makreel en kleine garnalen. Duur hoeft het eten van vis niet te zijn; voor een euro kun je een 100 gram ansjovis kopen op de markt. Bovendien is de hoeveelheid kwik in haring, sardientjes en ansjovis laag en in biologisch gekweekte zalm zit helemaal geen kwik. Er zijn natuurlijk ook mensen die geen vis lusten. Maar dat komt ook doordat het niet in onze Nederlandse cultuur zit om vaak vis te eten. Het helpt enorm als je weet hoe je vis moet klaar maken, of je kan gewoon wat stukjes biologisch geteelde,gerookte zalm door de salade doen. Het, blijkt dat veel mensen vis dan wel lekker vinden.

vis eten goed voor darmflora

Belangrijke omega 3-vetzuren in vis

Het is vooral belangrijk om vette vis te eten, omdat deze vis omega-3 vetzuren bevat. omega 3-vetzuur in vis beschermt ons tegen allerlei ziekten en het ontstaan van allergieën. Haring, zalm en garnalen bevatten per 100 gram ongeveer 80 tot 100 mg omega 3-vetzuren. Het is aan te bevelen om vijfmaal per week een 100 gram vette vis te eten, zoals ook ansjovis, sardientjes, makreel of zalm. Vette vis bevat daarnaast ook de nodige vitamine A en D en mineralen zoals selenium, calcium, jodium, magnesium, koper en zink.

Vette vis, omega 3-vetzuur en kinderen

Omega 3-vetzuur, dat vooral in vette vis zit, is heel belangrijk voor de ontwikkeling van de onze hersenen en is daarnaast ook goed voor de ontwikkeling van het immuunsysteem. Een moeder die tijdens de zwangerschap vette vis eet, beschermt zo haar ongeboren kind; het omega 3-vetzuur dat de moeder eet, kan voor een deel voorkomen dat het kind later in het leven allergisch zal reageren op voedsel. Wanneer de moeder omega 3-vetzuren gebruikt, heeft dat voor het kind ook een positief effect op de botdichtheid en de ontwikkeling van de hersenen.

Consumptie van omega-3 vetzuur

Het eten van vis en daarmee de de consumptie van Omega 3-vetzuur zorgt voor minder ontstekingen, Het vermindert de kans op het ontstaan van hartziekten en infectieziekten doordat het de vorming van ontstekingsmarkers afremt. Het eten van vette vis is ook verstandig voor mensen met overgewicht en diabetes. Verder is een samenhang tussen een gebrekkige inname van omega 3-vetzuur en de hersenen, met name kan het een rol spelen bij de ziekte van Alzheimer, dementie en depressiviteit. Bovendien houden oudere mensen steviger botten als ze vijf tot zes porties vette vis eten per week.

Omega 6-vetzuur

We gebruiken tegenwoordig veel meer omega 6-vetzuren dan vroeger. Omega 6-vetzuren zijn plantaardige vetten die vooral aanwezig zijn in zaden en noten, met name zonnebloemolie, margarines, noten en zaden. Wanneer je teveel van deze producten eet is dat ongunstig. Het gaat wat de vetzuren betreft j vooral om de balans tussen omega 6- en omega 3-vetzuur. Te veel omega 6-vetzuur kan ontstekingen en allergische reacties bevorderen. Ook tijdens de zwangerschap kan een te hoge omega 6-vetzuur consumptie van de moeder nadelig zijn voor de ongeboren baby. Een kindje dat al in de baarmoeder blootstaat aan teveel omega 6-vetzuur en te weinig omega 3-vetzuur, heeft later in het leven een grotere kans op allergieën, vooral voor eieren.

Verhouding tussen omega 3-vetzuur en omega 6-vetzuur

In 1950 had in Nederland ons voedselpatroon een betere balans tussen omega 3- en omega 6-vetzuur. De verhouding tussen omega 6 en omega 3-vetzuur was toen 1 : 2. In 1950 waren er nog geen margarines op de markt en at men ook niet vaak noten. Die waren alleen in het najaar verkrijgbaar. Bovendien werd meer meer omega 3-vetzuur gebruikt, want toen stond nog de haringkar op straat en kwam deze ook nog wekelijks langs de deur. Men kocht dus zeer regelmatig haring en ook makreel. Ook waren er andere soorten vette vis op de markt.
Er werd ook zeer weinig omega 6-vetzuur gebruikt, want men at toen roomboter en ook dierlijke vetten. Ruim 50 jaar geleden kwamen er plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en margarines, op de markt die een hoog omega 6-vetzuur gehalte hebben. Daarnaast verdween de haringkar langzaam uit het straatbeeld. Dit zijn voorbeelden van een veranderend eetpatroon waardoor de verhouding omega 3- en omega 6-vetzuur ook langzaamaan veranderde. In 2014 was de omega 6- en omega 3-vetzuur verhouding 20 : 1. En bij mensen die nooit vette vis eten was dat 50 : 1. Het gebrek aan omega 3-vetzuur in onze voeding vormt een ernstig en dringend gezondheidsprobleem.

Eten van vette vis en de darmflora

Het eten van vette vis draagt bij aan een gezonde darmflora. Zoals gezegd is omega 3-vetzuur belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van kinderen. Zelfs de ongeboren baby heeft er baat bij als de moeder vette vis eet tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding. De baby ontwikkelt daardoor een betere darmflora. Het is toegestaan om omega 3-vetzuren aan babyvoeding toe te voegen; de meeste babyvoeding hebben die nu ook.

Darmbacteriën

Gezonde mensen hebben meer Faecalibacterium in de darm, deze bacteriën verteren groenten en produceren vetzuren. Faecalibacterium is een van de belangrijkste darmbacteriën en vormt 10% van de darmflora. Door middel van een ontlastingstest kunnen de aantallen darmbacteriën worden vastgesteld. Ook Blautia soorten hebben een gunstige invloed op de darmwand. Bij mensen met een ontstoken darm hebben vezelrijk voedsel en omega-3 vetzuren een ontstekingsremmende werking ook nemen de aantallen Faecalibacterium toe. Gezonde mensen hebben meer Faecalibacterium in de darm, deze verteren groenten en produceren vetzuren.

Blautia

De darm is rijk aan bacteriën die gunstige eigenschappen hebben Blautia, Coprococcus en Roseburia soorten blijken boterzuur te produceren en stoffen die ontstekingen afremmen. Recent is een relatie aangetoond tussen de darmflora en overgewicht. Kinderen met diabetes I hebben vaak lage Blautia aantallen in de darm. Bij een lekkende darm ziet men vaker lage aantallen van Blautia luti en Blautia. wexlerae. Wanneer voeding een ruime hoeveelheden omega 3-vetzuren bevat, nemen de aantallen Blautia toe en herstelt de darmwand zich.

Advies: eet vis!

Ons advies is dus: eet vis! Duurzaam geteelde biologische zalm of wilde zalm is aan te bevelen. Kleine vissen, zoals ansjovis, bevatten minder kwik en zijn goedkoper dan zalm.
Gekweekte zalm raden we af, deze bevat vaak residuen van chemische stoffen. Gebruik bij een histamine intolerantie alleen zeer verse vis en eet geen gerookte zalm of makreel. En eet vooral ook geen vis uit blik! Eet zo weinig mogelijk noten, zij bevatten omega-6 vetzuur, dat verstoort de verhouding. Het is belangrijk dat je 10 maal zoveel omega 3-vetzuur dan omega 6-vetzuur binnen krijgt.

Tips voor lekker vis eten: in de kokosolie gebakken kabeljauw, sla met gerookte zalm, gefrituurde ansjovisjes, garnaaltjes met avocado, eet af en toe een haring, gegrilde sardientjes van de barbeque, of een lekker bord vissoep.

Vraag meteen een test aan

Over darmklachten.nl

Darmklachten.nl is een initiatief van MGlab&Advies B.V., een laboratorium die gespecialiseerd is in ontlastingsonderzoek. …lees verder

onderzoek